Spanien, Frankrike, Italien, Österrike, Tyskland osv

Nu börjar hemresan från Portugal 8 mars 2016, genom Spanien, Frankrike osv. 13 mars var Vi till Gibraltar och kollade in klippan på lagom fotoavstånd, också varit i Marbella - passerat Torremolinos, utefter vackra Spanska solkusten, som har massor av höga berg mot norr, samt växthus med tomatodlingar utefter motorvägen under många mils körning, nu har vi kommit Torrevieja hos bekanta. Övernattade i Peniscola på La Volta Ställplatsen, men där fungerade inte WiFi just då, men nu sitter vi på en restaurang med gratis WiFi NV om Barcelona, Nu har vi även varit på visning hos Freixenet i grottorna och sett cava flaskor i hundratusental samt hur de tillverkas och lagras. Skärtorsdagen lämnar vi vår nattställplats utanför resaturang El Forn Dén Pep i Torrelavitt NV om Barcelona, med riktning mot Perpignan, Vi stannade och nattade på en ställplats 5Km från Franska gränsen i La Jounglera, med koordinaterna: 42. 425910 / 2.867660. där man också handlar "ganska" billigt ! Nästa dag åkte vi förbi en gräns som man inte märkte in på småvägar, men efter ett tag så insåg vi att vi inte skulle komma nån vart, så vi körde in på betalväg (som i snitt kostade oss 22Kr/mil) Nästa övernattning skedde i Arle på en Camping, sedan dagen efter till Villeneuve Loubes i närheten av Nice, och Träffade Björn & Lena, som på somrarna bor i Elfsnäs. De visade oss omkring i de gamla fina omgivningarna, vi fick även njuta några frukostar och middagar hos dem under påsken. Vi passerade Italienska blomsterrivieran ganska snabbt, för att sedan ta vägen mot Brenner/dalen/passet in i Österrike, där det blev en aning kompliserat att ta sig in eftersom min husbil väger mer än 3500Kg så jag var tvungen att köpa en förbetald transponder till en avgift på 80€ (760Kr). I Italien och Österrike mötte oss vidunderliga syner med snöbeklädda alptoppar, övernattade gjorde vi på en stängd ställplats i Innsbruck, dagen därefter den 31mars, åkte vi till kloster Andechs och deras ställplats, som fylldes av husbilar, men många husbilar och campers fick stå på vanliga parkeringen, vi reste vidare norrut i Tyskland den 4 April och hamnade i en liten ort Berching som har en ställplats invid MainDonauKanal, där man kan åka med en turbåt till Beilngrles. Färden gick vidare norrut till Rostock och vi ställde husbilen invid en småbåtshamn 30Km öster om Rostock, så vi skulle ha ett kort avstånd till färjan, som skulle gå Kl 9,45 mot Trelleborg torsdagen den 7 April - före det vi åkte fram till båten så dränerade vi ut det mesta av tyngd, hade sett till att inte tanka för mycket bränsle vid senaste tankningen före Rosdock (reservlampan lyste) tappade ur allt dricksvatten, gråvatten tanken tömdes också, allt för att kompensera ev övervikt i lasten ? Allan och jag anlände Östhammar Fredagen den 8 April - så det var ju 10 dagar före beräknade hemkomsten
Jag/Vi beräknar att vara hemma i Östh till 18 april och hoppas då att snön är borta:
PS: Hoppas att alla mina svenska husbilsvänner som jag träffat i Portugal
är helskinnade tillbaka i Sverige, så nu ska Vi njuta av en skön Sverigesommar 🙂🙂🙂